Ehkä olen vähän ajoissa, kun mietin taas pelkkää NaNoa. Omapa oli vikani, mitäs menin kaivelemaan vanhoja, tikulla silmään, antaa tulla vain. Kävin kuitenkin penkomassa Risingin arkistoa, ja löysin – mitäpä muutakaan kuin sen viimevuotisen NaNo-topikin. Sitä varten minä kyllä sinne itse asiassa meninkin... Luin kaikki 18 sivua läpi – oli sinne itsekin tullut hehkutettua saavutuksiaan, vaikka päätin olla tällä kerralla aktiivisempi myös siellä. (Ajan itseäni umpikujaan, kun minun pitäisi olla kaikkialla. Tämä on juuri sitä, mistä minua aina varoitetaan – nytkin minulla on niitä kirjoitus- tai pikemminkin ajattelutöitä palkattujen lisäksi, ensimmäinen pelini Kylässä on alkamaisillaan (jänistäisin jos kehtaisin, mutta en sittenkään.)

Mutta kuitenkin, nyt kun tiedän pystyväni siihen, haluaisin kirjoittaa vähän nopeammin. Näköjään tosin olin Riisin kirjoittajista neljäs virallinen voittaja – ei mitään valittamista, mutta silti. On asioita joita haluaisin tehdä vähän toisin – lähinnä kirjoittamisen oheisjuttuja. Tavallaan minua harmittaa, etten aio tehdä uutta Hamnetia, näillä näkymin tarinani on vähän erilainen. Harmittaa sikäli, että repesin täysin Riisiin pastettamalleni katkelmalle. Sen yhteydessä taisin sanoa sen olevan 'päivän pahin jaarittelukohta' – ja tosiaankin, olin jakanut jonkun kuuden sanan mittaisen lauseen (mallia 'heidän matkansa Cartaneuksen kaupunkiin sujui ongelmitta') kahtia viiden rivin mittaisella sulkuihin ympätyllä pätkällä, jossa kerrottiin kaupunkien nimeämis- ja uudelleennimeämiskäytännöstä. Huh huh, en edes tiennyt, että minusta on kirjoittamaan jotain sellaista. Tavallaan haluaisin lukea sen joskus uudestaan ja tietenkin kirjoittaa jatkoa, mutta joku seisoo minun ja jatkamisen välissä.

Aloin pohtia asiaa, ja pikkuhiljaa päädyn siihen tulokseen, että minun on perustettava NaNoa ja Screnzyä varten oma blogi – sittenkin, vaikka hylkäsinkin ajatuksen Screnzyn alla. Se saisi sitten täyttyä enemmästä angstaamisesta ja nimenomaan katkelmista ja oheissälästä. Sinne heitän Päiväkirjat, mikäli saan kirjoitettua useammankin osan kuin vain kaksi.

Mutta kun... marraskuu ei ole vielä. Mitenkä nämä neljä kiduttavan pitkää kuukautta käyttäisi?